همه چیز درباره میکرونیدلینگ

یکی از خواسته های تمام افراد، پوستی با نشاط و با طراوت است. امروزه جوانسازی پوست به روش های مختلف به امری شایع و رایج تبدیل شده است که افراد چه زن و چه مرد برای رسیدن جوان تر و زیباتر به نظر رسیدن به سراغ آن ها می روند. تا کنون روش های زیادی برای درمان جای جوش مانده و فرو رفتگی های آن، آکنه، لک و … وجود داشته است که بیش تر آن ها خانگی بوده اند. اما در این میان نیز روش های پزشکی نیز طرفداران خاص خودش را دارد. یکی از این روش های میکرونیدلینگ است.

ما در این مقاله قصد داریم درباره میکرونیدلینگ و شیوه جوانسازی پوست با آن با شما صحبت کنیم. با ماه همراه باشید.

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ یک روشی است که در آن یک ابزار بخصوصی که یک غلتک کوچک و تعداد زیادی سوزن بسیار کوچک در بخش سر آن وجود دارد بر روی پوست حرکت می کنند.

 

روش انجام میکرونیدلینگ به چه صورتی است؟

در این عمل به وسیله سوزن های ریزی که در این وسیله استفاده شده است ، زخم های بسیار ریزی به صورت کنترل شده بر روی پوست به وجود می آید که سبب می شود پوست تحریک شود و کلاژن و الاستین بیشتر در آن تولید شود . تحریک کردن فرآیند  ترمیم و بازسازی عادی و طبیعی پوست سبب می شود که لایه زاینده پوست کلفت تر شود و چروک های پوست رو به بهبودی روند و جای زخم برطرف شود . علاوه بر این با انجام دادن میکرونیدلینگ کانال های زیادی بر روی لایه سطحی پوست به وجود می آید که نقش بسزایی در جذب سریع تر و بهتر ژل ها، کرم ها و سروم ها به درون بافت پوست اثرات زیادی دارد.

 

موارد استفاده میکرونیدلینگ

از میکرونیدلینگ می توان برای برطرف کردن چین و چروک در قسمت های مختلف بدن استفاده کرد. از جمله :

  • صورت
  • گردن
  • بالای سینه و شانه ها
  • بازوها
  • دست ها
  • پاها
  •   شکم و کمر

 

میکرونیدلینگ چگونه سبب جوانسازی پوست می شود؟

چروک های پوست صورت سوختگی هایی که از آفتاب و نازک شدن پوست  ، معمولا به علت از دست دادن کلاژن و الاستینی که در پوست موجود است رخ می دهد . میکرونیدلینگ می تواند با منتشر کردن کلاژن و الاستین طبیعی پوست موجب بهبود بخشیدن عوارضی مانند کم شدن خطوط ریز – چروک ها و جای زخم باقی مانده بر روی پوست و در نهایت جوان سازی پوست شود . علاه بر این جمع شدن کلاژن و الاستین کمک شایانی به کشیده شدن پوست و بالا رفتن استحکام می کند . این کار در نازک شدن پوست که به دلیل پیری رخ می دهد جلوگیری می کند و تاثیرات فوق العاده ای دارد.

بیش تر بخوانید
آراف فرکشنال یا میکرونیدلینگ

 

روش های درمانی میکرونیدلینگ به چه صورتی است؟

در این بخش قصد داریم به صورت مفصل درباره روش های درمان صحبت نماییم :

 

درمان پیری زودرس پوست

این روش کاملا مثل درمان خطوط و چروک های روی پوست می باشد .

 

از بین بردن اثر زخم و آثار جراحت

از بین بردن جای زخم شایع ترین کاربرد این روش می باشد . بر اساس تجربه هایی که به دست آمده این موضوع ثابت شده است که میکرونیدلینگ می تواند تمامی جای زخم ها از هر نوعی به جز زخم های کلوئیدی را به بیشترین حد ممکن بهبود بخشد و یا به صورت کامل از بین ببرد . زخم های کلوئیدی یک نوع زائده غیر عادی از بافت زخم هستند که بر روی سطح فوقانی پوست بزرگ و رشد می کنند  .

آثار زخم در واقع بافت غیر عادی است که به علت تولید غیر عادی کلاژن در پوست رخ می دهد. میکرونیدلینگ پوست این توانایی را دارد که آثار زخم های کهنه و بافت های نواحی آن را رفع کند و کلاژن و الاستین در این قسمت ها را مانند پوست سالم تحریک کند.

 

برطرف کردن آثار کشیده شدن پوست

برطرف کردن آثار کشیده شدن پوست نیز در ظاهر مشابه درمان جای زخم می باشد تنها تفاوتی که دارد این است که بر اثر کشیده شدن سریع پوست رخ می دهد . البته درمان و برطرف کردن آن ها هم دشوارتر از جای زخم های معمولی می باشد . بیشتر کسانی که از این روش برای رفع کردن آثار کشیدگی پوست استفاده کرده اند کاملا رضایت دارند و نتیجه بسیار خوبی دریافت کرده اند اما در برابر با درمان جای زخم ها این عمل نیاز به زمان طولانی تری و جلسات بیشتری دارد.

کسانی که آثار عمیقی کشیده شدن بر روی پوست آن ها وجود دارد اصولا با انجام دادن سه تا دوازده جلسه میکرونیدلینگ می توانند نتیجه خوبی دریافت کنند .

درمان ضایعات رنگدانه ای پوست

ضایعات رنگدانه ای به علت اثر تولید غیر عادی رنگدانه ملانین و مشکل در عملکرد سلول های ملانوسیت که وظیفه ساختن ملانین دارند به وجود می آیند . این اختلال بیشتر کسانی را که دارای رنگ پوست تیره هستند را درگیر می کند و ضایعات رنگدانه ای اصولا پس از رخ دادن آکنه جراحت های پوستی و مواجهه دراز مدت با نور آفتاب رخ می دهند . میکرونیدلینگ توسط جدا کردن لایه سطحی پوست و تحریک تولید سلول های سالم ملانسیت به کم شدن ضایعات رنگدانه ای در پوست کمک شایانی می کند .

روش میکرونیدلینگ پوست صورت ، روشی کاملا مناسب می باشد بخصوص برای کسانی که از رنگ تیره پوست برخوردار هستند . این روش موجب از دست رفتن رنگدانه های پوست نخواهد شد.

 

برطرف کردن لکه های پیری

میکرونیدلینگ کاملا از همان روشی که در درمان ضایعات رنگدانه ای تاثیر دارد می تواند با ریزش لایه سطحی پوست در برطرف کردن لکه های پیری و کم شدن شکل ظاهری آن ها نیز اثرات فوق العاده ای داشته باشد . به علاوه این میکرونیدلینگ باعث بالا رفتن میزان عمل جذب که در ترکیبات فعال موجود در داروهای درمانی که برای افراد استفاده می شود دارد.

بیش تر بخوانید
مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

 

درمان نشانه های بیماری روزانه

روزاسه یک بیماری پوستی می باشد که موجب قرمز شدن پوست صورت می شود و قادر  به این است که کلاژن موجود در پوست را خراب کند . نور آفتاب – برخی از مواد غذایی – مشروبات الکلی – متغیر شدن دما و …. می تواند موجب رخ دادن بیماری روزاسه شود . میکرونیدلینگ می تواند توسط افزایش تولید کلاژن در پوست نشانه های بیماری روزاسه را تا بیشترین حد رفع کند .

 

رفع آکنه

میکرونیدلینگ به وسیله تقویت جذب و کارایی محصولات موضعی که برای درمان آکنه مستقیما بر روی موضع صدمه دیده استفاده می شوند ، در درمان آکنه تاثیرات فوق العاده ای دارد  . این خاصیت میکرونیدلینگ موجب صاف و شفاف شدن پوست خواهد شد . توصیه می شود که جهت درمان آکنه از سوزن هایی که به اندازه 0.25 میلیمتر است  استفاده شود .

 

بسته شدن منافذ باز پوست

منافذ بزرگ پوست بیشتر بر روی بینی و در نواحی گونه ها رخ می دهد . غلتک دستگاه میکرونیدلینگ می تواند به وسیله تولید کلاژن بیشتر و افزایش ضخامت لایه اپیدرم سبب کم شدن مشکلل ظاهری منافذ  باز بر روی پوست می شود.

 

درمان ریزش مو

میکرونیدلینگ می تواند مشکلات گوناگون ریزش مو مانند آلوپسیا را برطرف کند . طبق تحقیقات انجام شده مشاهده می شود که میکرونیدلینگ بالاترین کارایی را در درمان آلوپسیا که به عنوان طاسی الگوی مردانه شناخته می شود دارد .

 

میکرونیدلینگ چه مزیت هایی دارد؟

  • نتیحه خیلی سریع خود را نشان می دهد و روند بهبودی فقط در روز بعد از اولین جلسه درمانی انجام می شود .
  • هزینه مناسب – و مانند دیگر روش ها هزینه های اصافی ندارد .
  • دوران بهبودی آن بسیار کوتاه می باشد .
  • هیچگونه جراحتی و صدمات جدی بر روی پوست به وجود نمی آید .
  • خون مردگی و عفونت رخ نمی دهد . پوست دچار تغیر رنگ نمی شود و دیگر عوارض پوستی به وجود نمی آید .
  • با میکرونیدلینگ می توان تمامی پوست ها از هر نوعی را درمان کرد .
  • پوست محکم می شود و پوست آن ضخیم تر می شود و هیچگونه آسیبی به لایه اپیدرم نمی رساند.

 

برای انجام میکرونیدلینگ چقدر زمان نیاز است؟

مدت زمان عمل جوانسازی با میکرونیدلینگ بستگی به اندازه نواحی مورد نظر باهم تفاوت دارد و به طور  کامل معمولا  ب اندازه  15 تا 30  دقیقه زمان نیاز  دارد .

 

مراقبت های لازم از پوست جهت انجام میکرونیدلینگ

بلافاصله پس از انجام عمل میکرونیدلینگ فرد نباید هیچ نوع داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن – موترین یا آدویل استفاده کند . این ترکیبات موجب می شود مشکلایت در فرایند طبیعی ترمیم و بازسازی پوست رخ دهد که برای جوانسازی پوست دست و لیفت صورت بسیار مهم است و نقش اساسی را در این زمینه دارد و جهت انجام عمل میکرونیدلینگ باید نکات ذیل رعایت شود .

در روز عمل 

پیش از عمل جوانسازی پوست هیچگونه لوسیون یا مواد آرایشی یا دیگر محصولات نباید استفاده شود . پس از به اتمام رساندن عمل امکان دارد پزشک توصیه کند که از یک پماد تقوت کننده لیپوپپتید یا مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کرد . جهت پاکسازی صورت خود می توان  شب ها قبل از خواب از شوینده ملایم استفاده کرد.

بیش تر بخوانید
تزریق چربی

 

روز اول

در روز پس از انجام جوان سازی بایستی پوست دست و صورت خود را به صورت عادی تمیز کرد و مواد آرایشی یا کرم ها و لوسیون های موضعی دیگر را مطابق معمول استفاده کرد . دقت باید کرد که هرگز از لایه بردارها یا ترکیباتی که دارای اسید گلیکولیک هستند که در شوینده ها موجود است نباید استفاده کرد . چون این مواد می تواند موجب خشک شدن شدید پوست پس از عمل شود. هم چنین باید حتما از یک کرم ضد آفتاب با خاصیت حفاظتی  برابر 30 یا بیشتر بر روی پوست خود استفاده کرد.

 

روزهای دوم تا هفتم

دو روز پس از انجام عمل میکرونیدلینگ جهت جوان شدن پوست دست وصورت پوست خشک و حالت پوسته پوسته شدن به خود می گیرد . این حالت به دلیل افزایش سرعت انتشار سلول های پوست رخ می دهد . در این مدت زمات می توان یک کرم مرطوب کننده معمولی استفاده کرد .

اگر پزشک میکرونیدلینگ را در نواحی چشم های شما انجام داده باشد امکان دارد  سه الی چهار روز اندکی خون مردگی دور چشم ها به وجود آید که در این حال می توان آن را با یک آرایش کم پوشاند . پس از چند روز پوست در نواحی مورد عمل ریزش می کنند . البته این ها لایه هایی از پوست هستند که به صورت عادی و طبیعی یک هفته بعد خواهند ریخت . اما میکرونیدلینگ موجب می شود که زودتر به سطح بیایند . در طی این مدت که دوره موقت ریزش پوست به حساب می آید پوست خشک می شود و می ریزید.

 

روز هفتم به بعد 

هفت روز پس از انجام عمل میکرونیدلینگ بیشتر بیماران متوجه می شوند که پوستشان حالت لطیف تر و درخشان تری به خود گرفته است .

 

احساس فرد در حین انجام عمل میکرونیدلینگ

حسی که فرد درحین میکرونیدلینگ دارد مشابه به این می باشد  که سمباده ریز و سبک را روی سطح پوست خود حرکت می دهد.

 

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای میکرونیدلینگ نیستند؟

  • افرادی که آلرژی دارند .
  • کسانی که دارای بیماری های پوستی مثل کلوئید – کهیر – و … هستند .
  • افرادی که به سرطان پوست مبتلا هستند .
  • کسانی که دارای اختلالات گردش خونی هستند .
  • کسانی که هموفیلی می باشند .
  • افرادی که کومارین ها یا داروهای دیگر ضد انعقاد خون استفاده می کنند .
  • کسانی که دچار دیابت هستند .
  • افرادی که به صرع مبتلا هستند .
  • افرادی که به بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن دچار هستند .

مشکلاتی وجود دارد که کاملا موقتی هستند و در این برهه زمانی نمی توان میکرونیدلینگ را انجام داد .

  • سرماخوردگی
  • عفونت هایی که منجر به تب می شوند و بیماری های عفونی
  • مصرف مشروبات الکلی
  • استفاده از مواد مخدر
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها
  • دوران حاملگی و شیر دهی
  • تبخال
  • تورم ملتحمه
  • بعد از انجام جراحی زیبایی توصیه می شود حدودا یک سال فاصله زمانی بین زیبایی و میکرونیدلینگ وجود داشته باشد .
  • بعد از شیمی درمانی یا پرتو درمانی توصیه می شود حداقل به مدت 8 ماه فاصله بین شیمی درمانی و یا پرتو درمانی با میکرونیدلینگ باشد.

admin

مطالب مرتبط

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه
Call Now Button