همه چیز راجع به لیزر، لیزر موهای زائد و نقش لیزر در درمان بیماری های پوستی

موهای زائد و راه های خلاص شدن از شر آن ها همواره یکی از دغدغه ها و درگیری های ذهنی افراد، خصوصا بانوان بوده است. همانطور که می دانید راه های بسیار متعدد و متفاوتی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد که هرکدام معایب و مزایای خاص خود را دارند اما آنچه اهمیت دارد انتخاب روشی است که برای فرد مزایای بیش تری داشته باشد. از بین بردن موهای زائد با استفاده از لیزر نیز یکی از روش های پرطرفدار رفع موهای زائد است. در ادامه این مطلب به برخی از مهمترین مزایا و عوارض لیزر موهای زائد اشاره می شود.

ابتدا شما را به تماشای ویدئوی ذیل که شامل لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت توسط کلینیک پاسارگاد می باشد، دعوت می نمائیم. شما می توانید بعد از مشاهده، ویدئو را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

لیزر موهای زائد دقیقا چه می کند؟

چگونگی کار کردن موهای زائد - کلینیک پاسارگاد
چگونگی کار کردن موهای زائد

نحوه کارکرد لیزر موهای زائد به این ترتیب است که لیزر به وسیله اشعه و حرارتی که از آن حاصل می شود به عمق مورد نظر در پوست نفوذ کرده و فولیکول موها را از بین می برد.

فولیکول مو عامل اصلی رشد و رویش موها است و ایجاد اختلال در عملکرد آن موجب توقف رشد موهای زائد و رویش دوباره آنها می شود.

همچنین پرتوهای نور دستگاه لیزر موهای زائد، طول موج خاص و مشخصی دارد که جذب رنگدانه ای به اسم ملانین در لایه های زیرین پوست می شود و به پیاز موها آسیب می رساند، بنابراین رشد موها به قوت گذشته باقی نمی ماند و پس از طی روند کامل درمان موها از بین می روند.

لیزر و نقش درمانی آن در بیماری ها چیست؟

لیزر و روش درمانی پوستی - کلینیک پاسارگاد
لیزر و روش های درمانی پوستی

لیزر درمانی، به بسیاری از بیمارانی که بیماری های پوستی دارند، کمک بسیاری می کند. لیزر با کاهش علائم و نشانه های بیماری، باعث می شود تا اعتماد به نفس شخص بالا رفته و ظاهر افراد را طبیعی نشان دهد. لیزر در درمان نقش بیماری هایی که به شرح زیر است، نقش بسزایی ایفا می کند. این بیماری ها و روش های درمانی عبارتند از :

پسوریازیس با لیزر درمانی

از رایج ترین و شایع ترین بیماری پوستی که بیش تر در ایران وجود دارد، بیماری خود ایمنی پسوریازیس می باشد. این بیماری نام دیگری دارد که به آن صدفک می گویند. این بیماری به این گونه است که سلول های پوستی زیادی تولید می شود و مقداری که ریخته می شود، بیش تر از حد انتظار است. اگر بخواهیم بدانیم چه چیزهایی سبب این بیماری می شوند، باید بگوییم که استرس، عفونت و آلرژی و واکنش نسبت به بعضی از داروها، از محرک های این بیماری محسوب می شود.

بیش تر بخوانید
لیزر موهای زائد

بیماری پسوریازیس درمانی نداشته و فقط برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کنترل آن،  پزشکان لیزر را توصیه و پیشنهاد می کنند.

لیزر در درمان خال های عروقی

خال های عروقی که بیش تر در کودکان مشاهده شده و ماه گرفتگی نیز جزو این دسته بندی قرار دارد. برای درمان این بیماری باید کودک صبر کند تا به سن مناسب رسیده و پزشک با استفاده از لیزر، از شیوع یافتن بیش تر و همچنین از پیشرفت این عارضه جلوگیری نماید.

 

درمان لکه های حاملگی با لیزر

لکه های حاملگی که به آن، ملاسما نیز می گویند، این لکه ها هورمونی بوده و به همین دلیل به طور کامل از بین نمی روند. با استفاده از لیزر، فقط می توان این لکه ها را کم تر و کمرنگ تر کرد.
برای درمان هرچه بهتر این لکه ها، بهتر است در کنار لیزر درمانی، از درمان دارویی نیز استفاده کرد. با این وجود امکان اینکه این لک ها دوباره عود کرده و پررنگ تر شود، بسیار است.

 

درمان آکنه و جای زخم با لیزر

یکی از مشکلات بسیاری از نوجوانان و جوانان، ماندن جای جوش و یا جای زخم بر روی پوست صورت آن هاست. گاهی اوقات، به دلیل اینکه جوش ها هورمونی می باشند و یا جای زخم عمیق می باشد، فرورفتگی هایی بر روی پوست باقی می ماند که با استفاده لیزرهای جدید که به آن ها لیزر صاف کردن پوست می گوینده، می توان تا حد زیادی جا یاین فرورفتگی ها را کم تر کرد و یا از بین برد.

صاف کردن پوست با لیزر برای این فرورفتگی ها، بدین صورت است که لیزرهای جدید، با ساختن سلول ها ی جدید، باعث پر شدن و هموار شدن محل های فرو رفتگی و یا برآمدگی ها می شود. نکته ای که وجود دارد، این است که اگر همچنان آکنه فعال باشد، فرد باید از درمان دارویی بهره ببرد.

 

درمان کک و مک با لیزر

از بیماری های ژنتیک پوستی، می توان به کک و مک اشاره کرد. جدیدا کک و مک برای بسیاری از افراد زیبا به نظر می آید، اما بسیاری از افراد نیز از داشتن کک و مک ها، رنج می برند و برایشان هیچ جذابیتی ندارد.

بیش تر بخوانید
بلفاروپلاستی

کک و مک در افرادی که پوستشان سفید است و همچنین نژاد اروپایی دارند، بیش تر نمایان است. لیزر می تواند به کم تر شدن و کمرنگ تر شدن آن ها کمک کند.

 

تاثیر لیزر در درمان التهابات و تورم های پوستی

یک نوع لیزر وجود دارد که برای التهابات و تورم های عضلانی و مفصلی به کار می رود. این لیزر، قدرت بسیار بالایی در موارد درمانی دارد.

ژل پاژ که سال ها پیش افراد از آن استفاده می کردند. عوارضی بسیار زیاده به همراه می آورد که تا سال ها نیز این عوارض پابرجا می ماند. پس از تخلیه این ژل، التهاب صورت می گیرد که با استفاده از این لیزر می توان، در کاهش و کبودی و تورم نقش داشت.

 

درمان جای زخم ها و سوختگی ها با استفاده از لیزر

 برای درمان و بهبود آثار زخم ها، سوختگی ها و همچنین جراحی ها، از لیزر استفاده می کنند. با این حال نمی توان گفت که پوست دوباره به حالت اولیه خود باز می گردد. ولی تا حد زیادی به وسیله لیزر و دارو درمان انجام می گیرد.

 

پیسی، برص، لک و ویلتیگو

از اختلالات تولید رنگ دانه می توان به این اختلال اشاره کرد. در این بیماری، ملانوسیت ها و یا سلول هایی که رنگدانه را تولید می کنند، در قسمتی از پوست تخریب شده و از بین رفته اند.

این بیماری یک بیماری خود ایمن است که علت آن هنوز شناخته شده نیست. درمان این بیماری ساده است ولی به کمک لیزر امکان پذیر نیست. روش های درمانی، بسته به اینکه شدت این بیماری چقدر بوده و انتشار آن چقدر است، متفاوت است.

 

فواید و نکات مثبت در مورد لیزر موهای زائد

فواید اصلاح موهای زائد با استفاده از لیزر از کسی پووشیده نیست، در این قسمت به برخی از مهمترین فواید استفاده از لیزر اشاره می شود.

  • استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد نسبت به روش های دیگر کم درد تر است
  • از لیزر می توان برای از بین بردن موهای تمام نقاط و اعضای بدن استفاده کرد
  • جلسات درمانی لیزر موهای زائد کوتاه مدت است و خیلی به طول نمی انجامد
  • لیزر تاثیر چشم گیری در کاهش حجم موها و همینطور ضخامت آنها دارد
  • لیزر موهای زائد تنها روشی است که موجب زیرپوستی شدن موها نمی شود
  • یکی از مهم ترین مزایای لیزر این است که در بین جلسات، فرد می تواند اصلاح شخصی خود را انجام دهد و نیازی نیست تا جلسه بعدی درمان، موها را نگه دارد
  • لیزر موهای زائد موجب نرم و لطیف تر شدن پوست می شود
  • بخش زیادی از موها را به طور دائمی از بین می برد
  • لیزر موهای زائد نسبت به سایر روش های درمانی کم هزینه تر و به صرفه تر است
بیش تر بخوانید
لیزر موهای زائد در دوران بارداری

عوارض و پیامدهای منفی لیزر موهای زائد

از آنجایی که معایب و عوارض یک اقدام پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است و توجه نکردن به آنها عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت، دانستن برخی از عوارض لیزر موهای زائد نیز خالی از لطف نیست.

در ادامه این مطلب به برخی از شایع ترین و مهمترین عوارض و مضرات لیزر موهای زائد اشاره می شود؛

  • بروز سوختگی در پوست به دلیل حرارت شدید ناشی از لیزر، البته لازم به ذکر است که این سوختگی خیلی شدید نیست و در افراد دارای پوست تیره نیز شایع تر است
  • لیزر موهای زائد می تواند باعث روشن تر شدن و یا تیره تر شدن قسمت هایی از پوست شود و درنتیجه موجب بروز لکه هایی در سطح پوست گردد
  • یکی دیگر از آسیب های احتمالی لیزر موهای زائد آسیب رساندن به چشم ها است، بنابراین استفاده از چشم بند و عینک مخصوص به هنگام لیزر امری ضروری است
  • لیزر موهای زائد نیز مانند هر روش دیگری تا حدی می تواند خارش ناشی از اصلاح موها را به همراه داشته باشد
  • در برخی موارد پوست نسبت به حذف موهای زائد توسط لیزر واکنش نشان می دهد و به مدت چند روز دچار التهاب و قرمزی می شود
  • لیزر موهای زائد در برخی موارد می تواند به مدت چند روز موجب پوسته پوسته و نازک شدن پوست شود
  • یکی از نادرترین عوارض لیزر موهای زائد بروز بنفشی و کبودی روی پوست است
  • یکی دیگر از عوارض بسیار نادر لیزر موهای زائد بروز عفونت است که عموما در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی توسط شخص بیمار رخ می دهد
  • از دیگر عوارض لیزر موهای زائد احساس دردی خفیف و بی حسی در نقطه مربوطه است که البته موقتی و بسیار کوتاه مدت می باشد
  • در برخی موارد لیزر موهای زائد می تواند منجر به بروز جوش و آکنه هم شود

نکته آخر

علی رغم مضرات و عوارض ذکر شده در خصوص لیزر موهای زائد، خبر خوشحال کننده این است که بسیاری از این عوارض در صورتی که لیزر در بهترین کلینیک لیزر موهای زائد و توسط پزشک متخصص و ماهر انجام شود، تا حد بسیار زیادی قابل کنترل و پیشگیری است و جای نگرانی وجود ندارد. همچنین انجام مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد در کاهش عوارض نقش بسیار حائز اهمیتی دارد. بنابراین حصول شناخت دقیق و کافی  از کلیلنیک مربوطه و انتخاب بهترین مرکز لیزر اولین و مهمترین تصمیم است که می تواند نتایج بسیار رضایت بخشی داشته باشد.

admin

مطالب مرتبط

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه
Call Now Button